شباهت‌ها و تفاوت‌های نظریه‌های یادگیری رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و برساخت‌گرایی از دیدگاه شانک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

3 عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این مقاله، شناسایی شباهت‌ها و تفاوت‌های سه رویکرد رفتارگرایی، شناخت‌گرایی، و برساخت‌گرایی از دیدگاه شانک است. روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و کیفی است. ارتباط بین طرح درس و نظریه‌های یادگیری همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله سه نظریۀ رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و برساخت‌گرایی از دیدگاه شانک مورد بررسی قرار گرفته است و کاربرد هر نظریه در آموزش علوم با ذکر نمونۀ طرح درس بیان شده است. روش گردآوری اطلاعات، تحلیل اسنادی بوده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که هر نظریه از دیدگاه خاصی به تبیین و توصیف یادگیری پرداخته است و در توصیف و عوامل مؤثر بر یادگیری اشتراکات زیادی دارند؛ ولی میزان تأکید و توجه آن‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال هر سه رویکرد به دانش پیشین به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری تأکید می‌کنند؛ ولی نظریۀ برساخت‌گرایی، توجه بیشتری نسبت به دانش پیشین دارد. معلم باید با توجه به نوع محتوایی که تدریس می‌کند از این نظریه‌ها استفاده کند به‌عنوان مثال تدریس رویکرد رفتارگرایی برای موضوعی که دانش‌آموز هیچ آشنایی قبلی از آن ندارد مناسب است و برای تدریس دروسی مانند ریاضیات و فیزیک دو رویکرد دیگر مناسب است.

تازه های تحقیق

روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و کیفی است. ارتباط بین طرح درس و نظریه‌های یادگیری همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله سه نظریۀ رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و برساخت‌گرایی از دیدگاه شانک مورد بررسی قرار گرفته است و کاربرد هر نظریه در آموزش علوم با ذکر نمونۀ طرح درس بیان شده است. روش گردآوری اطلاعات، تحلیل اسنادی بوده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که هر نظریه از دیدگاه خاصی به تبیین و توصیف یادگیری پرداخته است و در توصیف و عوامل مؤثر بر یادگیری اشتراکات زیادی دارند؛ ولی میزان تأکید و توجه آن‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال هر سه رویکرد به دانش پیشین به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری تأکید می‌کنند؛ ولی نظریۀ برساخت‌گرایی، توجه بیشتری نسبت به دانش پیشین دارد. معلم باید با توجه به نوع محتوایی که تدریس می‌کند از این نظریه‌ها استفاده کند به‌عنوان مثال تدریس رویکرد رفتارگرایی برای موضوعی که دانش‌آموز هیچ آشنایی قبلی از آن ندارد مناسب است و برای تدریس دروسی مانند ریاضیات و فیزیک دو رویکرد دیگر مناسب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Similarities and Differences between Learning Theories: Behaviorism, Cognitivism and Constructivism, from the Perspective of Schunk

نویسندگان [English]

  • Fateme Asghari 1
  • Siamak Khademi 2
  • Mansour Vesali 3
1 Department of Physics, Farhangian University, Tehran, Iran.
2
3
چکیده [English]

Understanding the similarities and differences between three approaches of learning theories including behaviorism, cognitivism and constructivism from the perspective of Schunk is the main aims of this article. The connection between the lesson plan and the learning theories has always been very important. In this paper, three theories of behaviorism, cognitivism and constructivism are examined from the perspective of Schunk, and the application of any theory in the teaching of the sciences is mentioned by the samples of the lesson plans. The data collection method was document analysis. This research showed that from the perspective of Schunk, each theory explains and describes learning from a particular point of view, though despite similarities, each one emphasizes and pays attention to different points. For example, the three theories point on the pre-knowledge as one of effective factors of learning, but the constructivism pays more attention on this factor.  The teachers should use these theories based on the content they are going to teach. For example, the behaviorism theory is more suitable for the contents which learners has no (or less) pre-knowledge and the cognitivism and constructivism are more suitable for teaching the abstract contents of mathematics or physics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Theory
  • Science Education
  • Behaviorism
  • Cognitivism
  • Constructivism

شناخت‌گرایی و برساخت‌گرایی از دیدگاه شانک

  1. منطقی مرتضی،شیوا فرمانی،فهیمه پورمند (1392). بررسی تطبیقی یادگیری‌های غیر رسمی دختران و پسران.، فصلنامه روان‌شناسی شناختی دانشگاه خوارزمی،دوره ۱،شماره ۲
  2. جان دبلیو. سانتراک (1395). روان شناسی تربیتی.ترجمه، شاهده سعیدی، مهشید عراقچی، حسین دانشفر. تهران، چاپ چهارم، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
  3. Schunk, D. H. (2012). Learning theories an educational perspective sixth edition. Pearson.
  4. Ertmer, P. A., and Newby, T. J. (1993). Behaviorism, cognitivism, constructivism: Comparing critical features from an instructional design perspective. Performance improvement quarterly, 6(4), 50-72.
  5. سیف علی اکبر(1391). روان‌شناسی پرورشی نوین،تهران: دوران
  6. Watson, J. B. (1913). Psychology as the behaviorist views it. Psychological review, 20(2), 158.
  7. استنبرگ رابرت (1394). روان‌شناسی شناختی. ترجمه کمال خرازی و الهه حجازی ویرایش چهارم تهران: سمت
  8. Cherry, K., & Mattiuzzi, P. G. (2010). The Everything Psychology Book: Explore the human psyche and understand why we do the things we do. Simon and Schuster.
  9. Illeris, K. (2018). An overview of the history of learning theory. European Journal of Education, 53(1), 86-101.
  10. خرازی کمال،تلخابی محمود (1390). مبانی آموزش و پرورش شناختی.تهران: سمت.
  11. Eggen, P. D., and Kauchak, D. P. (2013). Strategies and models for teachers: Teaching content and thinking skills. Boston, MA: Pearson/Allyn and Bacon.
  12. کدیور پروین(1396). روان‌شناسی تربیتی،ویراست ۲، تهران: سمت.
  13. اسلامیان حسن، رحمانی مرضیه، و جهانبخشی مژگان(1394). بررسی و تحلیل کاربرد نظریه های یادگیری در فرایند تدریس و یادگیری، اولین کنفرانس کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
  14. Edgar, D. W. (2012). Learning theories and historical events affecting instructional design in education: Recitation literacy toward extraction literacy practices. Sage Open, 2(4), 2158244012462707.
  15. Kharrazi, A., and Kareshki, H. (2010). Self-regulated learning: the role of environmental perceptions and motivational beliefs. Psychological reports, 107(1), 303-317.
  16. ایمان‌زاده سپیده، نوروزی داریوش(1395). ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی وآﻣﻮزش ﻋﻠﻮم، دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران.
  17. حقانی فریبا ، معصومی رسول (1389). مروری بر نظریه‌های یادگیری و کاربرد آن در آموزش پزشکی. ﻣﺠﻠﻪ اﻳﺮاﻧﻲ آﻣﻮزش در ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ، وﻳﮋه آﻣﻮزش ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ.

 

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 35-50
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400