مروری بر تأثیرات یادگیری خرد بر سطح یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان.

چکیده

اهداف: بررسی تاثیر یادگیری خرد بر سطح یادگیری دانش‌آموزان
روش‌: در این مطالعه دو دسته از دانش‌آموزان مقطع نهم دبیرستان غیرانتفاعی امام رضا (ع) مشهد مورد بررسی قرار گرفتند. یک دسته از دانش‌آموزان تحت آموزش سنتی و دسته دیگر تحت آموزش با استفاده از یادگیری خرد (کلیپ‌های آموزشی، گیف، کارتون، بازی، داستان کوتاه، خلاصۀ کتاب) درس فیزیک قرار گرفتند. تعداد هر دسته از دانش‌آموزان ده نفر می‌باشد. سپس بعد از دو هفته از دانش‌آموزان، آزمون گرفته شد و نتایج آزمون مقایسه شد.
یافته‌ها: طبق نتایج به‌دست آمده آموزش با استفاده از یادگیری خرد باعث ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان شده است و دانش‌آموزانی که از یادگیری به روش خرد بهره‌مند شده‌اند؛ نتایج بهتری نسبت به دانش‌آموزانی که از یادگیری سنتی بهره‌مند شده اند، نشان دادند. همچنین نمرات ضعیف در دانش‌آموزانی که از یادگیری سنتی بهره بردند بیشتر از دانش‌آموزانی که از یادگیری خرد بهره بردند مشاهده شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد آموزش با استفاده از یادگیری خرد باعث ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان شده است.

تازه های تحقیق

طبق نتایج به‌دست آمده آموزش با استفاده از یادگیری خرد باعث ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان شده است و دانش‌آموزانی که از یادگیری به روش خرد بهره‌مند شده‌اند؛ نتایج بهتری نسبت به دانش‌آموزانی که از یادگیری سنتی بهره‌مند شده اند، نشان دادند. همچنین نمرات ضعیف در دانش‌آموزانی که از یادگیری سنتی بهره بردند بیشتر از دانش‌آموزانی که از یادگیری خرد بهره بردند مشاهده شده است.

 نتایج نشان می‌دهد آموزش با استفاده از یادگیری خرد باعث ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Overview of the Effects of Micro-Learning on the Level of Learning

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ebrahimi Dabbagh 1
  • Mehdi Zafar Haidarpour 2
1 Department of Basic sciences, Farhangian University. Mashhad. Iran
2
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effect of micro-learning on students' learning level. In this study, two groups of ninth grade students of Imam Reza Non-Profit High School in Mashhad were studied. One group of students received traditional education and the other group received physics lessons using micro-learning (educational clips, gifs, cartoons, games, short stories, book summaries). The number of students in each group was ten. Then, after two weeks, students were tested and the test results were compared. According to the results, education using micro-learning improved the level of students' learning and students who received micro-learning education showed better results than students who received traditional education. Also, poor grades were observed in students who benefited from traditional learning more than students who benefited from micro-learning. The results show that education using micro-learning has improved the level of students' learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Micro-learning
  • Physics education
  • Traditional education
  • Learning level
  • Students

تأثیرات یادگیری خرد بر سطح یادگیری

  1. Gassler, G., Hug, T., & Glahn, C. (2004). Integrated Micro Learning–An outline of the basic method and first results. Interactive Computer Aided Learning, 4, 1-7.
  2. Hug, T., & Friesen, N. (2007). Outline of a microlearning agenda. Didactics of Microlearning. Concepts, Discourses and Examples, 15-31.
  3. فتحی، کوروش؛ واحد چوکده، سکینه؛ کاظمی، محمد، 1396، یادگیری خرد روشی برای اثربخشی توسعه شایستگی‌های کارکنان، پنجمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی. مرکز همایش‌های بین المللی رازی
  4. Kapp, Karl. (2016). Elements of Microlearning. Retrieved from: https://www.commlabindia.com/resources/ebook/microlearning-for-sales-team.php
  5. Garn, Kristin. (2017). How To Use Self-Directed Learning To Train Millennials. Retrieved from: Http://elearningindustry.com/self-director-learning-train-millenials-howuse.
  6. Rayon, Steve. (2016). What is Microlearning and why is Matters. Retrieved from: blog.anderspink.com/219.191/what – is – microlearning – and – why – it – matters.
  7. Lindner, M. (2006). Use These Tools, Your Mind Will Follow. Learning in Immersive Micromedia & Microknowledge Environments, Research Paper for ALT-C 211.: The Next Generation.
  8. Kerres, M. (2007). Microlearning as a Challenge for Instructional Design. In T. Hug (Ed.) Didactics of Microlearning. Concepts, Discources and Examples, Münster: Waxmann.
  9. Freeman, L. E. (2016). Microlearning, a video series: a sequence of videos exploring the definition, affordances, and history of microlearning
  10. Ozdamlı, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical reasoning of impact of infographics on education. Procedia Computer Science, 102, 370-377.
  11. Sirwan Mohammed, G., Wakil, K., Sirwan Nawroly, S. (2018). The Effectiveness of Microlearning to Improve Students’ Learning Ability. International Journal of Educational Research Review.

 

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 1-8
  • تاریخ دریافت: 14 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400