مروری بر به‌کارگیری روش یادگیری مولد در آموزش فیزیک، مزایا و معایب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، شیراز، ایران.

چکیده

ساخت و تولید دانش با توجه به تجربه انفرادی افراد از جهان از کاربرد‌های یادگیری ‌ساخت‌گرایی است. مدل یادگیری مولد یک مدل یادگیری ‌ساخت‌گرایی است که در آن دانش از طریق تجارب و تعاملات فراگیر ایجاد‌ می‌شود. این مدل یادگیری متمرکز بر تلفیق دانش جدید با دانش اولیۀ ‌دانش‌آموزان در یادگیری فعال است. بنابراین، به منظور بهبود در نتایج یادگیری، درک مفاهیم فیزیک، مهارت‌های عمومی و توانایی کاهش باورهای غلط ‌دانش‌آموز از مفاهیم فیزیک‌ می‌توان از یادگیری مولد بهره برد. هدف از این پژوهش مطالعۀ پژوهش‌های اخیر در مورد کاربرد یادگیری مولد در آموزش فیزیک، همچنین شناخت مزایا و محدودیت‌های آن‌ می‌باشد. آنچه از این پژوهش نتیجه‌ می‌شود آن است که در مدل یادگیری مولد در یادگیری درس فیزیک ‌دانش‌آموزان با خلاقیت و انتقاد بیشتر در توسعه دانش به‌دست آمده، توانایی یافتن پدیده‌‌ها و حل مشکلات، آموزش احترام به عقاید دیگران و همچنین درک و تصحیح بدمفهومش‌‌های موجود را به‌دست‌ می‌آورند. استفاده از آزمایشگاه مجازی و دیگر نرم‌افزارهای مرتبط در این شرایط کرونایی باعث برطرف کردن مشکلاتی نظیر کمبود وقت برای انجام آزمایش حقیقی و عدم انجام آزمایش دقیق به‌دلیل شرایط فنی و یا محیطی‌ می‌شود. روش تحقیق کتابخانه‌ای و مطالعه و گردآوری نتایج پژوهش‌های اخیر درباره این موضوع‌ می‌باشد.

تازه های تحقیق

. مدل یادگیری مولد یک مدل یادگیری ‌ساخت‌گرایی است که در آن دانش از طریق تجارب و تعاملات فراگیر ایجاد می‌شود. این مدل یادگیری متمرکز بر تلفیق دانش جدید با دانش اولیۀ ‌دانش‌آموزان در یادگیری فعال است. بنابراین، به منظور بهبود در نتایج یادگیری، درک مفاهیم فیزیک، مهارت‌های عمومی و توانایی کاهش باورهای غلط ‌دانش‌آموز از مفاهیم فیزیک می‌توان از یادگیری مولد بهره برد. هدف از این پژوهش مطالعۀ پژوهش‌های اخیر در مورد کاربرد یادگیری مولد در آموزش فیزیک، همچنین شناخت مزایا و محدودیت‌های آن می‌باشد. آنچه از این پژوهش نتیجه می‌شود آن است که در مدل یادگیری مولد در یادگیری درس فیزیک ‌دانش‌آموزان با خلاقیت و انتقاد بیشتر در توسعه دانش به‌دست آمده، توانایی یافتن پدیده‌‌ها و حل مشکلات، آموزش احترام به عقاید دیگران و همچنین درک و تصحیح بدمفهومش‌‌های موجود را به‌دست می‌آورند. استفاده از آزمایشگاه مجازی و دیگر نرم‌افزارهای مرتبط در این شرایط کرونایی باعث برطرف کردن مشکلاتی نظیر کمبود وقت برای انجام آزمایش حقیقی و عدم انجام آزمایش دقیق به‌دلیل شرایط فنی و یا محیطی می‌شود. روش تحقیق کتابخانه‌ای و مطالعه و گردآوری نتایج پژوهش‌های اخیر درباره این موضوع می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of the Application of Generative Learning in Physics Learning, Advantages and Disadvantages

نویسندگان [English]

  • Ahmad Kamalianfar 1
  • Zahra Dadkhah 2
  • Motahre Dashti Khodegi 2
1 Department of Physics, University of Farhangian, Tehran 1998963341, Iran
2
چکیده [English]

Construction of knowledge based on the individual’s experience of the world is one of the applications of generative learning. Generative learning model is a constructivist learning model where knowledge is created through student experiences and interactions. This learning model is centered on integrating new knowledge with the initial knowledge students have in active learning. The application of generative learning in physics learning can improve student learning outcomes, understanding of physics concepts, generic science skills, and able to reduce student misconceptions.This research aims to study the recent researches and the advantages/disadvantages of generative learning in the physics learning process. The obtained results indicate that the generative learning model in physics learning include students being more active creatively and critically in developing the knowledge obtained. Students are able to discover phenomena and solve problems. Using a virtual lab and other related software in these corona conditions eliminates problems such as lack of time to perform a real test and inaccurate testing due to technical or environmental conditions. The method of research is library research in which the recent results of research were collected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generative Learning
  • Physics Learning
  • Physics Misconception
  • Constructivist Learning

یادگیری مولد در آموزش فیزیک

  1. رضایی گرمه چشمه، محسن. رجایی، صابر. ۱۳۹۲. راهی برای گسترش تفکر منطقی در کلاس. ‌‌‌فصل نامه رشد آموزش شیمی، دوره ،۲۷ شماره ۲.
  2. Dewi S M, Gunawan G, Harjono A, Susilawati S and Herayanti L. 2020. Journal of Physics: Conference Series Vol 1521.
  3. کافای، یاسمین . زمستان ۱۳۹۸ . ساختن گرایی، فصلنامه رشد آموزش ریاضی، دوره سی و هفتم، شماره ۲ .
  4. بروجنی، روح الله . بهار ۱۳۹۹. فیزیک را چگونه آموزش دهیم؟. فصلنامه رشد آموزش فیزیک، دوره سی و پنجم، شماره ۳.
  5. ‌‌‌ Yuliani, H. Ulfah, Y. Agustina, E. Al-Huda M. and Qamariah Z. 2021 Journal of Physics: Conference Series. Vol 1760.
  6. Ramdhani A, Ramdhani M A and Amin A S 2014 Int. J. Basic Appl. Sci. 3.
  7. Nurkhayani S, Zainuddin Z and An’nur S 2013 Berk. Ilm. Pendidik. Fis. 1 137.
  8. Rosuli N, Koto I and Rohadi N 2019 J. Kumparan Fis. 2 185–92.
  9. Hendriansyah I, Zainuddin Z and Mastuang M 2018 Berk. Ilm. Pendidik. Fis. 6 336.
  10. Tuada R N, Gunawan G and Susilawati S 2017 J. Pendidik. Fis. dan Teknol. 3 128.
  11. Dewi K A P, Sulastri M and I. GA Tri Agustiana 2013 Mimb. PGSD Undiksha 1.
  12. Fatimah Z, Hikmawati H and Wahyudi W 2019 J. Fis. Dan Pendidik. Fis. 4 20–31.
  13. Irwandani I 2015 J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni 4 16.
دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 9-14
  • تاریخ دریافت: 14 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400