نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، شیراز، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
. مدل یادگیری مولد یک مدل یادگیری ساختگرایی است که در آن دانش از طریق تجارب و تعاملات فراگیر ایجاد میشود. این مدل یادگیری متمرکز بر تلفیق دانش جدید با دانش اولیۀ دانشآموزان در یادگیری فعال است. بنابراین، به منظور بهبود در نتایج یادگیری، درک مفاهیم فیزیک، مهارتهای عمومی و توانایی کاهش باورهای غلط دانشآموز از مفاهیم فیزیک میتوان از یادگیری مولد بهره برد. هدف از این پژوهش مطالعۀ پژوهشهای اخیر در مورد کاربرد یادگیری مولد در آموزش فیزیک، همچنین شناخت مزایا و محدودیتهای آن میباشد. آنچه از این پژوهش نتیجه میشود آن است که در مدل یادگیری مولد در یادگیری درس فیزیک دانشآموزان با خلاقیت و انتقاد بیشتر در توسعه دانش بهدست آمده، توانایی یافتن پدیدهها و حل مشکلات، آموزش احترام به عقاید دیگران و همچنین درک و تصحیح بدمفهومشهای موجود را بهدست میآورند. استفاده از آزمایشگاه مجازی و دیگر نرمافزارهای مرتبط در این شرایط کرونایی باعث برطرف کردن مشکلاتی نظیر کمبود وقت برای انجام آزمایش حقیقی و عدم انجام آزمایش دقیق بهدلیل شرایط فنی و یا محیطی میشود. روش تحقیق کتابخانهای و مطالعه و گردآوری نتایج پژوهشهای اخیر درباره این موضوع میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Construction of knowledge based on the individual’s experience of the world is one of the applications of generative learning. Generative learning model is a constructivist learning model where knowledge is created through student experiences and interactions. This learning model is centered on integrating new knowledge with the initial knowledge students have in active learning. The application of generative learning in physics learning can improve student learning outcomes, understanding of physics concepts, generic science skills, and able to reduce student misconceptions.This research aims to study the recent researches and the advantages/disadvantages of generative learning in the physics learning process. The obtained results indicate that the generative learning model in physics learning include students being more active creatively and critically in developing the knowledge obtained. Students are able to discover phenomena and solve problems. Using a virtual lab and other related software in these corona conditions eliminates problems such as lack of time to perform a real test and inaccurate testing due to technical or environmental conditions. The method of research is library research in which the recent results of research were collected.
کلیدواژهها [English]
یادگیری مولد در آموزش فیزیک