تأثیر استفاده از نرم‌افزار شبیه‌ساز آزمایش‌های فیزیک در یادگیری و نحوۀ عملکرد دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر، وزارت آموزش و پرورش، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی تأثیر استفاده از شبیه‌­سازی آزمایش­‌های فیزیک بر یادگیری و نحوۀ عملکرد دانش‌آموزان است تا به‌واسطۀ آن بتوان میزان این تاثیرگذاری بر سرعت عمل و نمرات دانش‌آموزان و اثرات آن را بررسی کرد. این تحقیق از حیث هدف کاربردی بوده و روش تحقیق، روش پژوهش‌های علّی (آزمایشی) می­باشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانش‌آموزان سال یازدهم مدرسه عفت استان اردبیل در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 45 نفر می­‌باشد. پژوهش براساس داده­‌های جمع‌آوری شده از مدت زمان عملکرد دانش‌آموزان و نمرات آزمودنی­‌ها در 5 آزمایشی است که شبیه­‌سازی شده‌اند. اطلاعات به‌دست آمده از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی داده‌ها از تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون بونفرونی استفاده شده است. یافته­‌های پژوهش نشان می‌دهد با توجه به نتایج ‌به‌دست آمده از تحلیل واریانس یک‌طرفه و سطح معنادار آن و انجام آزمون بونفرونی برای تعیین تاثیرپذیری گروه‌ها، استفاده از ‌شبیه‌سازها در هر یک از مؤلفه‌های سرعت عملکرد و نمرات بسیار موثر هستند، پس می‌توان از ‌شبیه‌سازها در جهت یادگیری و آموزش هرچه بهتر دانش‌آموزان ، بهره برد.

تازه های تحقیق

. این تحقیق از حیث هدف کاربردی بوده و روش تحقیق، روش پژوهش‌های علّی (آزمایشی) می­باشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانش‌آموزان سال یازدهم مدرسه عفت استان اردبیل در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 45 نفر می­باشد. پژوهش براساس داده­های جمع‌آوری شده از مدت زمان عملکرد دانش‌آموزان و نمرات آزمودنی­ها در 5 آزمایشی است که شبیه­سازی شده‌اند. اطلاعات به‌دست آمده از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی داده‌ها از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون بونفرونی استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد با توجه به نتایج ‌به‌دست آمده از تحلیل واریانس یک‌طرفه و سطح معنادار آن و انجام آزمون بونفرونی برای تعیین تاثیرپذیری گروه‌ها، استفاده از ‌شبیه‌سازها در هر یک از مؤلفه‌های سرعت عملکرد و نمرات بسیار موثر هستند، پس می‌توان از ‌شبیه‌سازها در جهت یادگیری و آموزش هرچه بهتر دانش‌آموزان ، بهره برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Using Physics Experiments Simulation Software on Students’ Learning and Performance

نویسنده [English]

  • Afsoon Farhoomand
Ministry of Education, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Abstract The purpose of this study was to investigate and evaluate the effect of using physics experiment simulations on students 'learning and performance so that the extent of this effect on students' performance speed and grades can be examined. This research is applied in terms of purpose and the research method is causal (experimental). The statistical population of the study includes all 11th year students of Effat school (N=45) in Ardabil province in the academic year of 2019-2020. The research is based on data collected from students’ performance time and their scores on 5 simulated experiments. Data were analyzed using SPSS software. One-way analysis of variance and Bonferroni test were used to analyze the data. Findings show that according to the results of one-way analysis of variance and its significance level and Bonferroni test to determine the effectiveness of groups, the use of simulators in each of the components of performance speed and grades is very effective, so simulators can be used to learn and teach students better.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physics
  • Performance Speed
  • Simulation

نرم‌افزار شبیه ­سازآزمایش­های فیزیک 

  1. Boucheix, J. M., & Lowe, R. K. (2010). An eye tracking comparison of external pointing cues and internal continuous cues in learning with complex animations. Learning and Instruction, 20, 123–135.
  2. Mayer, R. E., & Anderson, R. B. (1991). Animations need narrations: An experimental test of a dual-coding hypothesis. Journal of Educational Psychology, 83(4), 484–490.
  3. De Koning, B. B., Tabbers, H. K., Rikers, R. M., & Paas, F. G. W. C. (2007). Attention cueing as a means to enhance learning from an animation. Applied Cognitive Psychology, 21(6), 731–746.
  4. Falvo, D. A., & Suits, J. P. (2009). Gender and spatial ability and the use of specific labels and diagrammatic arrows in a micro-level chemistry animation. Journal of Educational Computing Research, 41(1), 83–102.
  5. Kablan, Z., & Erden, M. (2008). Instructional efficiency of integrated and separated text with animated presentations in computer-based science instruction. Computers & Education, 51(2), 660–668.
  6. Lin, L., & Atkinson, R. K. (2011). Using animations and visual cueing to support learning of scientific concepts and processes. Computers and Eduation, 56(3), 650-658.
  7. Zhu,Y. (2012). Principles and Methods in Teaching English with Multimedia. Advances in Computer Science and Education, 140,135-139.
  8. Dunnett, C. W. (1964). New tables for multiple comparisons with a control. Biometrics, 20 (3), 482-491 (Sep. 1964).

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 15-21
  • تاریخ دریافت: 14 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400