یادگیری مبتنی برکندوکاو (IBL) الگویی جهانی در آموزش مجازی نور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی برکندوکاو (IBL) به‌عنوان الگویی جهانی در آموزش مجازی، بر افزایش یادگیری دانش‌آموزان پایۀ هشتم از مفاهیم مربوط به نور است. شیوۀ این مطالعه به‌صورت کمی و از نوع شبه‌آزمایشی تک‌گروهی است. جامعۀ آماری تحقیق تمام دانش‌آموزان پایۀ هشتم شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی 1400-1399 است. انتخاب نمونه به صورت تصادفی و خوشه‌ای، یک کلاس 30 نفری از دانش‌آموزان پایۀ هشتم از یک مدرسه دولتی است. عملکرد دانش‌آموزان به کمک آزمون محقق ساخته با روایی و پایایی مناسب در طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون ‌اندازه‌گیری شده است. نتایج از لحاظ شاخص‌‌های آماری توصیفی مانند جدول میانگین نمرات و همچنین آزمون پارامتریک t برای گروه‌‌های همبسته نشان‌ می‌دهند که الگوی یادگیری مبتنی برکندوکاو (IBL) یادگیری دانش‌آموزان را به‌صورت چشمگیری افزایش‌ می‌دهد و از طرفی وابستگی صرف به حضور فیزیکی معلم و حتی جزوه معلم را کاهش‌ می‌دهد. در این الگو گاهی تدریس فقط با یک سؤال آغاز‌ می‌گردد و ذهن دانش‌آموزان برای پاسخ به آن ‌‌سؤال فعال‌ می‌گردد و یادگیری از همین نقطه شروع‌ می‌شود. در ایام بیماری ناشی از ویروس کرونا که دانش‌آموزان در منزل هستند، ذهنی فعال و کنجکاو خواهند داشت به‌طوری‌که دانش‌آموزان‌ می‌توانند در مورد مفاهیم مربوط به نور با اعتماد به نفس صحبت کنند، توضیح دهند و حتی مفاهیم مربوط به نور را به مفاهیم دیگر بسط و تعمیم دهند.

تازه های تحقیق

بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی برکندوکاو (IBL) به‌عنوان الگویی جهانی در آموزش مجازی، بر افزایش یادگیری دانش‌آموزان پایۀ هشتم از مفاهیم مربوط به نور است. شیوۀ این مطالعه به‌صورت کمی و از نوع شبه‌آزمایشی تک‌گروهی است. جامعۀ آماری تحقیق تمام دانش‌آموزان پایۀ هشتم شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی1400-1399 است. انتخاب نمونه به صورت تصادفی و خوشه‌ای، یک کلاس30 نفری از دانش‌آموزان پایۀ هشتم از یک مدرسه دولتی است. عملکرد دانش‌آموزان به کمک آزمون محقق ساخته با روایی و پایایی مناسب در طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون ‌اندازه‌گیری شده است. نتایج از لحاظ شاخص‌‌های آماری توصیفی مانند جدول میانگین نمرات و همچنین آزمون پارامتریک t برای گروه‌‌های همبسته نشان می‌دهند که الگوی یادگیری مبتنی برکندوکاو (IBL) یادگیری دانش‌آموزان را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و از طرفی وابستگی صرف به حضور فیزیکی معلم و حتی جزوه معلم را کاهش می‌دهد. در این الگو گاهی تدریس فقط با یک سؤال آغاز می‌گردد و ذهن دانش‌آموزان برای پاسخ به آن ‌‌سؤال فعال می‌گردد و یادگیری از همین نقطه شروع می‌شود. در ایام بیماری ناشی از ویروس کرونا که دانش‌آموزان در منزل هستند، ذهنی فعال و کنجکاو خواهند داشت به‌طوری‌که دانش‌آموزان می‌توانند در مورد مفاهیم مربوط به نور با اعتماد به نفس صحبت کنند، توضیح دهند و حتی مفاهیم مربوط به نور را به مفاهیم دیگر بسط و تعمیم دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Inquiry-Based Learning (IBL): A Global Model in the Light Virtual Education

نویسندگان [English]

  • Farhad Karimi 1
  • Mansour Vesali 2
1 Master student, Department of Physics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University (SRU), Tehran, Iran
2
چکیده [English]

Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Inquiry-Based Learning (IBL) as a global model in virtual education in increasing eighth grade students' learning of light-related concepts. The design was quantitative, quasi-experimental and single group. The statistical population of the study included all eighth-grade students of Robat Karim city in the academic year of 2020-2021. The randomly selected study sample included 30 eighth grade students from a public school by cluster sampling. Students' performance was measured by a researcher-made test with appropriate validity and reliability in the pre-test and post-test design. The results in terms of descriptive statistical indicators such as the table of mean scores as well as the parametric t-test for correlated groups show that the Inquiry-Based Learning (IBL) model significantly increases students' learning and on the other hand, it reduces the dependence only on the physical presence of the teacher and even the teacher's booklet. In this model, sometimes teaching starts with just one question and the students' minds are activated to answer that question and learning starts from this point. In the Covid-19 era, when students are at home, they will have an active and curious mind so they can confidently talk about light concepts, explain and even extend the concepts of light to other concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inquiry-Based Learning
  • Global Model
  • Virtual Education
  • Light

آموزش مجازی نور

  1. Niculescu, R. M. (2020). Lights and shadows of the involvement of the superficially  understood  Educația Plus, 26(1), 44-55.
  2. Dostál, J., & Gregar, J. (2015).Inquiry-based instruction: Concept, essence, importance and contribution (p. 31). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  3. Harris, C. J., & Rooks, D. L. (2010). Managing inquiry-based science: Challenges in enacting complex science instruction in elementary and middle school classrooms. Journal of Science Teacher Education, 21(2), 227-240.‏
  4. Duschl, R. A., Schweingruber, H. A., & Shouse, A. W. (Eds.). (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8 (Vol. 500). Washington, DC: National Academies Press.‏
  5. Bell, T.; Urhahne, D.; Schanze, S.; Ploetzner, R. (2010). "Collaborative inquiry learning:Models, tools, and challenges" (http://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/21303). International Journal of Science Education. 3 (1): 349–377.
  6. Afriani, T., & Agustin, R. R. (2019). The Effect of Guided Inquiry Laboratory Activity with Video Embedded on Students' Understanding and Motivation in Learning Light and Optics. Journal of Science Learning, 2(4), 79-84.
  7. Wardani, T. B., & Winarno, N. (2017). Using Inquiry-Based Laboratory Activities in Lights and Optics Topic to Improve Students' Understanding about Nature of Science (NOS). Journal of Science Learning, 1(1), 28-35.
  8. صادقی، باقر (1392). بررسی اثربخشی آموزش به شیوه کاوشگری بر یادگیری و نگرش مبحث الکتریسیته درس فیزیک سال سوم دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.

                                                                              

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 23-26
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400