مزایا و چالش‌های آموزش مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدعو گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش در زمان شیوع کرونا است که آموزش حضوری امکان‌پذیر نیست. جامعۀ آماری پژوهش تمام دانش‌آموزان مدارس دخترانۀ منطقۀ 5 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1398 در تمام مقاطع تحصیلی با تعداد 67000 دانش‌آموز بود. حجم نمونه انتخابی با رابطۀ کوکران و خطای 0.068 تعداد 207 دانش‌آموز به‌روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر به‌روش توصیفی و ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته، در نیمۀ دوم سال تحصیلی 98-99 انجام شده است. روایی پرسش‌نامه را متخصصین تأیید و پایایی پرسش‌نامه نیز با پایلوت تست و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.816 تأیید شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که حدود 70 درصد آموزش‌های مجازی مدارس دخترانۀ منطقه 5 شهر تهران به‌صورت آموزش‌های همگام (هم‌زمان) و با حضور موثر حدود 76 درصدی دانش‌آموزان همراه بود. همچنین کیفیت آموزش‌های مجازی به‌دلیل استفاده توأم ابزارهای آموزش مجازی همگام و ناهمگام از سوی معلمان برای تحقق اهداف آموزشی، بسیار خوب بود و دانش‌آموزان را به یادگیری و مشارکت فعال ترغیب کرد.

تازه های تحقیق

جامعۀ آماری پژوهش تمام دانش‌آموزان مدارس دخترانۀ منطقۀ 5 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1398 در تمام مقاطع تحصیلی با تعداد 67000 دانش‌آموز بود. حجم نمونه انتخابی با رابطۀ کوکران و خطای 0.068 تعداد 207 دانش‌آموز به‌روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر به‌روش توصیفی و ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته، در نیمۀ دوم سال تحصیلی 98-99 انجام شده است. روایی پرسش‌نامه را متخصصین تأیید و پایایی پرسش‌نامه نیز با پایلوت تست و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.816 تأیید شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که حدود 70 درصد آموزش‌های مجازی مدارس دخترانۀ منطقه 5 شهر تهران به‌صورت آموزش‌های همگام (هم‌زمان) و با حضور موثر حدود 76 درصدی دانش‌آموزان همراه بود. همچنین کیفیت آموزش‌های مجازی به‌دلیل استفاده توأم ابزارهای آموزش مجازی همگام و ناهمگام از سوی معلمان برای تحقق اهداف آموزشی، بسیار خوب بود و دانش‌آموزان را به یادگیری و مشارکت فعال ترغیب کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Benefits and Challenges of Virtual Learning

نویسندگان [English]

  • Azam Soleimani 1
  • Fateme Asghari 2
1 Physics Department.farhangian university, Tehran,Iran
2 Assistant Professor.Physic Department, farhangian University,Tehran,Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the strengths and weaknesses of education during the coronavirus outbreak when real training is not possible. The statistical population of the study was all students of girls' schools in District 5 of Tehran in the academic year of 2020 in all educational levels with 67,000 students. The sample size was selected by Cochran relation and 0.068 error and 207 students were selected by stratified random sampling method. The present research was conducted by descriptive method, and the research tool was a researcher-made questionnaire in the second half of the 2020 academic year. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was confirmed by pilot test and calculation of Cronbach's alpha coefficient of 0.816. The results of this study showed that about 70% of the virtual education of girls' schools in District 5 of Tehran was in the form of simultaneous education with the effective presence of about 76% of students. Also, the quality of e-learning was very good due to the simultaneous use of synchronous and asynchronous e-learning tools by teachers to achieve educational goals, and encouraged students to learn and actively participate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Education
  • Coronavirus Outbreaks
  • Benefits of Virtual Education
  • Challenges of Virtual Education
  • e-learning

آموزش مجازی

  1. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition .
  2. اکبری بورنگ؛ محمد و همکاران، طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی، سال اول، شماره 2، بهار 1395، 73-105.
  3. فتحی؛ فتانه و همکاران، مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرم‌افزار آموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم در دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم‌آباد، فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز 1398، صص 65-76.
  4. سالاری؛ ضیاءالدین و کرمی؛ مرتضی، مقایسه تاثیر سه شیوه آموزش الکترونیکی، ترکیبی و حضوری بر واکنش و یادگیری در آموزش صنعتی، دو فصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال نهم، شماره 2، شماره پیاپی 20، پاییز و زمستان 1393، صص 58-27.
  5. Redmond, J. A., Parkinson, A., Mullally, A., and Dolan, D., Synchronous e-Learning: Three Perspectives, Innovations in E-learning, Instruction Technology, Assessment, and Engineering Education (2007); pp 175-180.
  6. Racheva; Veronica, aspects of synchronous virtual learning environments, AIP Conference Proceedings 2048, 020032 (2018); https://doi.org/10.1063/1.5082050.
  7. سعدمحمدی؛ معصومه و همکاران، مطالعه وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش ارائه شده در ایران، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، سال نهم، شماره 29، تابستان 94، صص 31-54.
  8. Mehri Shahabadia, M., Uplane, M., Synchronous and asynchronous e-learning styles and academic performance of e-learners, Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol.176, (2015), pp.129 – 138.

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 51-61
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400