بررسی تأثیر آموزش پیش‌سازمان‌دهنده‌های دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان.

2 کارشناس ارشد فیزیک- دبیر آموزش و پرورش بجستان.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش پیش‌سازمان‌ دهنده‌های دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک، بعد از بررسی کمبودهای کتب درسی ریاضی برای آموزش پیش‌­نیازها، شناسایی اشتباهات ریاضی رایج در حل مسائل فیزیک و تنظیم محتوای آموزشی مناسب، در یک دورۀ نه‌جلسه‌­ای آموزشی- ترمیمی،مفاهیم ریاضی ضروری و موثر برای درک و حل مسائل فیزیک شناسایی و  تحلیل شدند.  پس از آن به شیوۀ شبه آزمایش با گروه کنترل و  پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون و استفاده از آزمون t وابسته اثربخشی آموزش پیش‌نیازها بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک مورد آزمون قرار گرفت. جامعۀ پژوهش کلیۀ دانش‌­آموزان دختر پایه­‌های دهم و یازدهم مقطع متوسطۀ دوم، رشتۀ علوم تجربی شهرستان بجستان در سال تحصیلی 99-98 می­‌باشند و نمونۀ مورد نظر، 32 نفر از دانش‌­آموزان پایه‌های دهم و یازدهم رشتۀ علوم تجربی در شهرستان بجستان می‌­باشند که به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب شده‌­اند. نتایج حاصل از تحلیل داده­‌ها نشان داد، تفاوت بین نمرات پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون در گروه آزمایش معنی­‌دار است.

تازه های تحقیق

بررسی تأثیر آموزش پیش‌سازمان‌دهنده‌های دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک، بعد از بررسی کمبودهای کتب درسی ریاضی برای آموزش پیش­نیازها، شناسایی اشتباهات ریاضی رایج در حل مسائل فیزیک و تنظیم محتوای آموزشی مناسب، در یک دورۀ نه‌جلسه­ای آموزشی- ترمیمی، اشکالات ریاضی مشکل­ساز دانش­آموزان برای درک و حل مسائل فیزیک حل شد و توسط پیش­آزمون و پس­آزمون و استفاده از آزمون t وابسته اثربخشی آموزش پیش­نیازها بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد، تفاوت بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون در گروه آزمایش معنی­دار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Mathematical Advanced Organizers on the Academic Achievement of High School students in the Physics Course

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Vatanpour 1
  • Parvaneh Zolfaghari 1
  • Mitra Ebrahimzadeh 2
1 Department of Basic sciences.Farhangian University. mashhad. Iran
چکیده [English]

In the present study, with the aim of investigating the effect of teaching mathematics, advanced organizers on the academic achievement of physics and examining the shortcomings of mathematics textbooks for teaching the prerequisites for the learning of physics concepts, common mathematical miss-understandings in solving physics problems were identified. The appropriate content education were perfoprmed in a period of nine remedial sessions and students' essential math problems were analysed. A pre-test-post-test design was used to test the effect of the treatment (teaching mathematic advanced organizers) on academic achievement in physics by a paired sample t-test. The research population is all female students in the 10th and 11th grades of the secondary school in the city of Bajestan in the academic year of 2020, and the sample was 32 students of experimental sciences selected by multi-stage cluster random sampling method. The results of data analysis showed a significant difference between pre-test and post-test scores of the experimental group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physics Education
  • Mathematical Advanced Organizers
  • Physics Learning
  • Academic Achievement

پیش‌سازمان‌دهنده‌های دانش ریاضی 

  1. Lewin W, Goldetein W. (2011). For the Love of Physics: From the End of the Rainbow to the Edge of Time - A Journey through the Wonders of Physics. Simon and Schuster.
  2. Redish EF. (2005). Problem-solving and the use of mathematics in Physics courses. Invited talk presented at the conference, World View on Physics Education in 2005: Focusing on Change, Delhi, August 21-26, 2005.
  3. Pospiech G. (2019). Framework of Mathematization in Physics from a Teaching Perspective, Mathematics in Physics Education, 1-33.
  4. Pospiech G, Karam R, Bagno E, Redish EF, Bohm U, Pietrocola M, Bing T. (2009). Mathematization in physics lessons: problems and perspectives, Physics Community and Cooperation, 2, 66 – 70.
  5. Planinic M, Susac A, Ivanjek L, Milin-Sipus Z.(2019). Comparing Student Understanding of Graphs in Physics and Mathematics, Mathematics in Physics Education, 233-246.
  6. کریمی،ن؛ واحدی،ح؛ رضایی،ر؛ اقبالی،ع. (1397). تأثیر کاربرد مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم مشتق و انتگرال بر انگیزش تحصیلی ریاضی دانش­آموزان. پویش در آموزش علوم پایه.4(1).
  7. مرادخانی، ا. (1389). بررسی اثر بخشی آموزش پیش نیاز­های دانش ریاضی بر یادگیری دانش­آموزان در مبحث شکست نور در کلاس­های متداول فیزیک ، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی.
  8. چوبین،د .(1394). بررسی تاثیر ترمیم دانش ریاضی بر ابرازوجود و پیشرفت تحصیلی درس فیزیک دانش‌آموزان دختر کلاس سوم تجربی ناحیه دو بندرعباس، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان.
  9. Chassy Ph, Jones J. (2019). The role of mathematics in the learning of physics. Open Access Journal of Mathematical and Theoretical Physics, 2(1), 6-8.
  10. Kuo E, Hull M, Elby A, Gupta A. (2018). Mathematical Sensemaking as Seeking Coherence between Calculations and Concepts: Instruction and Assessments for Introductory Physics. Physical review physics education research, 16, 020109.
  11. Fatmaryanti S, Suparmi, Sarwanto, Ashadi, Kurniawan H. (2018). Magnetic force learning with Guided Inquiry and Multiple Representations Model (GIMuR) to enhance students' mathematics modeling ability. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 19(1), Article 12.
  12. Gladys Ibibo CO, Francis OI. (2017). Effects of Mathematics Knowledge on Physics Students Performance in Electromagnetism, International Journal of Theoretical and Mathematical Physics 2017, 7(4), 61-67.
  13. دلاور، ع.(1385). احتمالات و آمار کاربردی در روان­شناسی و علوم تربیتی. انتشارات شاد. چاپ دوازدهم. تهران.
  14. حبیب­پور، ک؛ صفری، ر. (1391). راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده­های کمی)، انتشارات متفکران، چاپ پنجم، تهران.
  15. Retnawati H, Arlinwibowo J, F. Wulandari N, G. Pradani R. (2018) .Teachers difficulties and strategies in physics teaching and learning that applying mathematics, Journal of Baltic Science Education.17 (1), 130.
  16. Redfors A, Hansson L, Hansson O, Juter K. (2014). .The role of mathematics in the teaching and learniong of physics. Learning science: Cognitive, affective and social aspects, Strand 2.
  17. Doran, Y. J. (2017). The role of mathematics in physics: Building knowledge and describing the empirical world, Onomázein, Número especial, 209-226.

 

دوره 1، شماره 1 - شماره پیاپی 1
این شماره با تایید مدیریت و اعضای هیات تحریریه نشریه، به مقالات برگزیده سومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.
آذر 1400
صفحه 63-72
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400