نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان.
2 کارشناس ارشد فیزیک- دبیر آموزش و پرورش بجستان.
چکیده
تازه های تحقیق
بررسی تأثیر آموزش پیشسازماندهندههای دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک، بعد از بررسی کمبودهای کتب درسی ریاضی برای آموزش پیشنیازها، شناسایی اشتباهات ریاضی رایج در حل مسائل فیزیک و تنظیم محتوای آموزشی مناسب، در یک دورۀ نهجلسهای آموزشی- ترمیمی، اشکالات ریاضی مشکلساز دانشآموزان برای درک و حل مسائل فیزیک حل شد و توسط پیشآزمون و پسآزمون و استفاده از آزمون t وابسته اثربخشی آموزش پیشنیازها بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، تفاوت بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش معنیدار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In the present study, with the aim of investigating the effect of teaching mathematics, advanced organizers on the academic achievement of physics and examining the shortcomings of mathematics textbooks for teaching the prerequisites for the learning of physics concepts, common mathematical miss-understandings in solving physics problems were identified. The appropriate content education were perfoprmed in a period of nine remedial sessions and students' essential math problems were analysed. A pre-test-post-test design was used to test the effect of the treatment (teaching mathematic advanced organizers) on academic achievement in physics by a paired sample t-test. The research population is all female students in the 10th and 11th grades of the secondary school in the city of Bajestan in the academic year of 2020, and the sample was 32 students of experimental sciences selected by multi-stage cluster random sampling method. The results of data analysis showed a significant difference between pre-test and post-test scores of the experimental group.
کلیدواژهها [English]
پیشسازماندهندههای دانش ریاضی