آموزش مفاهیم شیمیِ محلول با استفاده از قیاسگری: مرور مستندات بین‌المللی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران

2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، ایران، تهران

3 دانشیار گروه شیمی ،دانشگاه شهید رجایی، ایران، تهران

چکیده

فراگیران با استفاده از ابزارهای مناسب آموزشی، فرصت استدلال، تجزیه و تحلیل، نوآوری، خود ارزیابی و اصلاح ایده‌ها را خواهند داشت. قیاس ابزار مناسبی برای فرایند یاددهی- یادگیری است. یاددهنده با استفاده از این ابزار در میدان عمل و با انتخاب مناسب از میان قیاس‌های مختلف و الگوهای گوناگون آن می‌تواند نقش تسهیلگری خود را موثرتر به انجام رساند. بنابراین آموزشگرانِ شیمی عرصه‌ی خلاقانه‌ای را در اختیار خواهند داشت تا با استفاده از منابع معتبر و امکانات محیط آموزشی و تامل بر تجربه‌های خود در کلاس‌های شیمی، ابعاد گوناگون این رویکرد را بیازمایند. در این مقاله، ابتدا مراحل اجرای قیاسگری تبیین می‌گردد و سپس نمونه‌هایی از قیاس‌های معتبر که اثربخشی آنان در پژوهش‌های بین المللی معنادار بوده است، در خصوص آموزش برخی از مفاهیم شیمیِ محلول مورد بررسی قرار می‌گیرد.


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching the concepts of soluble chemistry using analogy: A review of international documents.

نویسندگان [English]

  • Elahe Keshavarz 1
  • Soqra Ebrahimi Qavam 2
  • Maryam Sabaghan 3
1 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Chemistry, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Learners have the opportunity to reason, analyze, innovate, self-evaluate and refine ideas using appropriate teaching tools. Analogy is a good tool for the pedagogical process. The teacher can use this tool in the field of action and by choosing the right one from different analogies and different patterns, he can perform his facilitating role more effectively. Therefore, chemistry educators will have a creative field to try the various dimensions of this approach by using credible resources and facilities of the educational environment and reflecting on their experiences in chemistry classes. In this study, first the stages of deduction of analogy are explained and then examples of valid analogies whose effectiveness has been significant in international research on the teaching of some concepts of soluble chemistry are examined.