بررسی تحلیلی مهارتهای زندگی درکتاب علوم سال سوم دوره ابتدایی به عنوان یک ضرورت و نیاز در آموزش های تماتیک با رویکرد تعاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه. دانشگاه فرهنگیان . تهران. ایران

2 دانشجوی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی  1399-1400 براساس مؤلفه‌های مهارتهای زندگی است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است که با استفاده از روش تحلیل محتوی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه فصول کتاب علوم تجربی پایه سوم مصوب سازمان برنامه ریزی کتب درسی در سال‌ 1399 بود و واحدهای تحلیل، جملات، تصاویر و فعالیت های کتاب مذکور می باشد. تحلیل محتوای واحد های تحلیل بر اساس فهرست وارسی و بر اساس دیدگاه سازمان جهانی بهداشت انجام پذیرفت. در این پژوهش مهارت فردی در 9 مفهوم کلی؛ خودآگاهی، همدلی، تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط موثر، ارتباط بین فردی، مقابله با هیجانات منفی و استرس، حل مساله، تفکر خلاق، تفکر انتقادی توزیع شده اند. از مجموع 3821 مؤلفه ارائه شده مربوط به مهارت زندگی در کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی441 مورد (54/11%) مربوط به مؤلفه ی خودآگاهی،57 مورد ( 49/1%) مؤلفه ی تفکر انتقادی ، 196 مورد (12/5 تفکر خلاق، 52 مورد (36/1%) مؤلفه مقابله با هیجانات منفی، 206 مورد (39/5 %) مؤلفه مقابله با استرس، 758 مورد (83/19 %) مؤلفه حل مسأله، 656 مورد (16/17%) مهارت ارتباط بین فردی ، 632 مورد (54/16%) مهارت برقراری ارتباط موثر،725 مورد (97/18%) مهارت تصمیم گیری، 98 مورد (56/2%) مهارت همدلی می باشد که بیشترین توجه به مولفه های مقابله با استرس و مهارت برقراری ارتباط انجام شده و کمترین توجه به مولفه تفکر خلاق صورت گرفته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analytical study of life skills in Science book for the third year of elementary school as a necessity and need in thematic education with an interactive approach

نویسندگان [English]

  • hamid reza vatanpour 1
  • fateme khoshdel 2
  • Mahdiye Parhizi 2
  • reyhane janghorban 2
  • zahra rashid mayvan 2
1 Department of Basic sciences.Farhangian University. mashhad. Iran
2 Student of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to analyze the content of the third-grade experimental science book of the academic year 1399-1400 based on the components of life skills. This research is a descriptive study that was conducted using the content analysis method. The research community of all the chapters of the third-grade experimental science book was approved by the Textbook Planning Organization in 2019 and the units of analysis, sentences, pictures and activities of the said book. The analysis of the content of the analysis units was done based on the checklist and based on the perspective of the World Health Organization. In this research, individual skill in nine general concepts; Self-, awareness, empathy, decision-making, diagnostic communication, interpersonal communication, coping with negative emotions and stress, problem solving, creative thinking, critical thinking has been used. Out of the total of 3821 components presented related to life skills in the experimental science book of the third grade of elementary school, 441 cases (11.54%) are related to the self-awareness component, 57 cases (1.49%) are related to the critical thinking component, 196 cases (5.12%) (Regarding creative thinking component, 52 cases (1.36%) related to coping with negative emotions, 206 cases (5.39%) related to coping with stress, 758 cases (19.83%) related to problem solving component, 656 Items (17.16%) related to interpersonal communication skills, 632 items (16.54%) related to effective communication skills, 725 items (18.97%) related to decision-making skills, 98 items (2.56%) related to skills It is empathy.
Keywords: components of life skills, third grade science book