کنکاشی بر مولفه های سلامت و محیط زیست در محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران

2 عضو هیات علمی گروه علوم تجربی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی اول تا سوم ابتدایی براساس میزان توجه به مولفه‌های ابعاد سلامت (شامل سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی) و مولفه‌های محیط زیست (شامل آب، هوا، خاک و صوت) می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا به شیوه توصیفی بود که برای گردآوری داده‌ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایه اول، دوم و سوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در قالب 42 درس و 318 صفحه بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیت‌ها و پرسش‌ها) بود که برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل، از روش آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن بود که محتوای کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی به تمامی مولفه‌های ابعاد سلامت و همچنین مولفه‌های آموزش محیط زیست پرداخته اما میزان توجه به برخی از مولفه ها از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. به طوری که در خصوص مولفه‌های ابعاد سلامت، به سلامت جسمی و سلامت اجتماعی بیشتر و به سلامت معنوی و سلامت روانی کمتر پرداخته شده است. همچنین در بررسی و تحلیل مولفه‌های آموزش محیط زیست نیز، این کتب، به مولفه‌های آب و هوا بیشتر و به مولفه‌های خاک و صوت کمتر پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring the components of health and the environment in the content of experimental science textbooks in the first elementary school

نویسندگان [English]

  • Majid Kahrazahi 1
  • Nour Mohammad Barahoei 2
  • Mehdi Chit saz 3
1 Bachelor of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Motahari Campus, Zahedan, Iran.
2 Member of the academic staff of the Department of Experimental Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Bachelor of Educational Sciences, Farhangian University, Allameh Amini Campus, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to analyze the content of first to third elementary experimental science textbooks based on the level of attention to the components of health dimensions (including physical health, mental health, spiritual health, and social health) and environmental components (including water, air, soil and sound). The research method was descriptive content analysis which used a researcher-made checklist to collect data. The statistical population consisted of textbooks of first, second and third grade elementary experimental sciences in the academic year 1389-99 in the form of 42 lessons and 318 pages. The analysis unit also included all pages (including texts, images, activities and questions) that descriptive statistics method (frequency and percentage tables) was used to analyze the data. The results of data analysis showed that the content of experimental science textbooks in the first year of elementary school deals with all components of health dimensions as well as components of environmental education, but the amount of attention to some components has a uniformity, balance and frequency. Has not been. So that regarding the components of health dimensions, more physical health and social health and less spiritual and mental health. Also, in reviewing and analyzing the components of environmental education, these books have dealt more with the components of climate and less with the components of soil and sound.