مقایسه محتوای کتاب‌های درسی زیست‌شناسی نظام جدید(بعد ازسال1396) با نظام قدیم(قبل از سال 1395) با استفاده از روش تحلیل محتوای ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی درسی، اداره آموزش و پرورش، خواف، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.

3 دبیر زیست شناسی، اداره آموزش و پرورش، خواف، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان فعال بودن متن، تصاویر و ضریب فعالیت محور بودنِ کتابهای نظام قدیم(زیست شناسی و آزمایشگاه1، چاپ 1394، زیست شناسی و آزمایشگاه2، چاپ 1395) و کتابهای درسی زیست شناسی نظام جدید(زیست شناسی1، چاپ 1396 و زیست شناسی2، چاپ 1396) بر اساس تکنیک ویلیام رومی است. جامعه آماری در پژوهش پیش رو کل کتاب زیست شناسی و آزمایشگاه1، چاپ 1394، زیست شناسی و آزمایشگاه2، چاپ 1395، زیست شناسی1، چاپ 1396 و زیست شناسی2، چاپ 1396 میباشد. نمونه آماری 60 درصد از متن و تصاویر هر یک از کتابهای فوق بوده است که بصورت تصادفی و با استفاده از تابع Random Between در محیطExcel انتخاب شده است. در ادامه با توجه به شاخصه‌های ارائه شده در تکنیک ویلیام رومی، متن، تصاویر و ضریب فعال بودن نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که در قسمت متن، هیچکدام از کتابهای مورد بررسی فعال محور نبوده و دانش‌آموز را درگیر محتوا نمیکنند، اما کتابهای نظام جدید نسبت به کتابهای نظام قدیم، از محتوای فعال‌تری برخوردار هستند. در بخش تصاویر در بین کتابهای مورد بررسی، تصاویر زیست شناسی۱، از محتوای فعالی برخوردار است، ولی سایر کتابها از محتوای فعال برخوردار نیست. تصاویر کتاب زیست شناسی۲، اگرچه از محتوای فعال برخوردار نیست، ولی ضریب فعال محور بودن تصاویر در آن نسبت به کتابهای نظام قدیم بیشتر است. نتایج آماری نشان میدهد که کتاب زیست شناسی2، فعالیت محور بوده ولی سایر کتابهای مورد بررسی فعالیت محور نمیباشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the content of biology textbooks of the new system (after 1396) with the old system (before 1395) using the content analysis method of William Rumi

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Salehi Salami 1
  • Iman Rahimi-Mazrae-Sheikh 2
  • Mohammad Majdizadeh 3
1 Educational science expert, curriculum management and planning, Department of Education, Khaf, Iran.
2 Bachelor's student in English Language Education, Department of English Language Education, Farhangian University, Mashhad, Iran.
3 1- Biology teacher, Khorasan Razavi Education Organization, Khaf Education Department, Iran Biology teacher, Department of Education, Khaf, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the degree of text activity, images and activity-oriented coefficient of old system books (Biology and Laboratory1, 1394 edition, Biology and Laboratory 2, 1395 edition) and new system biology textbooks (Biology1 , Published in 1396 and Biology 2, published in 1396) based on the technique of William Rumi. The statistical population in the present study is the whole book of Biology and Laboratory 1, published in 1394, Biology and Laboratory 2, published in 2016, Biology 1, published in 1396 and Biology 2, published in 1396. The statistical sample was 60% of the text and images of each of the above books, which were randomly selected using the Random Between function in Excel. Then, according to the characteristics presented in William Rumi technique, the text, images and activation coefficient of the statistical sample were examined. The results show that in the text section, none of the books studied are active and practically do not involve the student in the content, but the books of the new system have more active content than the books of the old system. In the images section, among the books studied, the images in Biology 1 have active content, but other books do not have active content. Although it does not have active content, the coefficient of activeness of the images in the book Biology 2 is higher than the books of the old system. Statistical results show that Biology 2, in contrary to the other books, is activity-oriented.