تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی دوره ی متوسطه اول از منظر مولفه های اصلاح الگوی مصرف و تولید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، اراک

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های اصلاح الگوی مصرف و تولید در کتاب های علوم دوره ی متوسطه اول صورت گرفته است. به همین منظور از روش تحلیل محتوا با تکنیک مقوله ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابهای علوم تجربی متوسطه اول و واحد تحلیل و ثبت؛ صفحه قرار گرفت. تمامی جامعه ی آماری بررسی شده و از نمونه گیری صرف نظر شد. ابزار مورد استفاده برای پژوهش چک لیست طراحی شده از مقوله های مورد نظر بود که تعداد هریک از مقوله ها در سه دسته شامل تصاویر ، متن و پرسش ها ثبت شد و برای تحلیل آماری داده ها از شاخص های آمار توصیفی همچون فراوانی و درصد به منظور مقایسه استفاده شده است. مقوله های مورد بررسی شامل: روند مصرف با رشدی سریع تر از تولید، مصرف همراه با اتلاف و اسراف، مصرف ناعادلانه، اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید، بهره وری پایین و رشد نامناسب، رعایت نشدن عدالت بین نسلی در مصرف منابع عمومی، اتلاف منابع عمومی در برنامه ریزی و اجرای طرح های عمرانی. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از بین این 7 مولفه به دو مولفه مصرف ناعادلانه و تلاف منابع عمومی در برنامه ریزی و اجرای طرح های عمرانی توجه نشده است ، و از بین مابقی مولفه ها فراوانی مولفه اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید بیشترین میزان توجه را داشت و درصد توجه به سایر مولفه ها همگی زیر یک درصد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Content analysis of experimental science books of the first secondary school from the point of view of the components of reforming consumption and production patterns

نویسندگان [English]

  • Katayoon Hamidizadeh 1
  • Zohreh Khosravi 2
1 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Experimental science education, Farhangian University, Arak, Iran
چکیده [English]

The present research was carried out with the aim of investigating the components of reforming the consumption and production pattern in science books of the first secondary school. For this purpose, the method of content analysis with category technique has been used. The statistical population of this research consisted of experimental science books of the first secondary school and the analysis and registration unit of the page. The tool used for the research was a designed checklist of the desired categories, where the number of each category was recorded in three categories including images, text and questions, and for the statistical analysis of the data, descriptive statistics indicators such as frequency and percentage were used in order to Comparison is used. The examined categories include: the trend of consumption with a faster growth than production, consumption with waste and extravagance, unfair consumption, waste of natural resources and production factors, low productivity and inappropriate growth, non-observance of intergenerational justice in the consumption of public resources, waste Public resources in planning and implementing construction projects. The obtained results show that among these 7 components, two components of unfair consumption and waste of public resources have not been paid attention to in the planning and implementation of construction projects, and among the rest of the components, the frequency of the component of natural resource waste and production factors has received the most attention. and the percentage of attention to other components was all below one percent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content analysis
  • consumption and production pattern
  • first secondary school
  • experimental sciences
  • Experimental science education
دوره 2، شماره 5 - شماره پیاپی 5
با موافقت مدیریت و اعضای محترم هیات تحریریه، بخشی از شماره های این دوره به مقالات برگزیده همایش ملی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان یزد اختصاص داده شده است.
آذر 1401
صفحه 41-50
  • تاریخ دریافت: 22 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1402