برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسب شده با تأکید بر پیامدهای حاصل از آنها دردرس علوم تجربی پایه چهارم مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک یزد و استادیار دانشگاه فرهنگیان یزد

چکیده

این پژوهش با هدف تأکید بر پیامدهای حاصل از برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسب شده در درس علوم تجربی پایه ی چهارم مقطع ابتدایی با بیان اینکه فرایند برنامه ریزی درسی شامل سه مرحله طراحی و تولید، اجرا و ارزشیابی است.، نگارش شده است. روش پژوهش: کیفی،توصیفی است که به صورت کتابخانه ای و مصاحبه از 11 نفرمعلمان و 20 نفردانش آموزان است.نتایج این پژوهش : برنامه درسی و آموزش علوم تجربی ایران با علم و فناوری روز تطابق لازم را ندارد. در کشور ایران نیز تلاش هایی به عمل آمده است تا این کتب مورد بازبینی و به روزگردند. اهداف تدوین شده در کتاب درسی علوم تجربی بیشتر واقعی و عینی هستند به طوری که معلمان توانسته اند با استفاده از روش های آموزش و برقراری ارتباط با دانش آموزان که به ویژه در کلاس های آموزش ضمن خدمت آموخته اند، به این اهداف تحقق بخشند.همچنین، از نظر معلمان هدف از دروس علوم پایه چهارم، فقط شناخت اولیه است و بحث کاربرد در آن نادیده گرفته شده است که می تواند یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی باشد. شیوه آموزشی نیز مورد سوال قرار گرفت که نشان داد در حال حاضرشیوه مناسب برای تدریس درس علوم تجربی، شیوه آزمایش و خطا و روش بحث گروهی و مشارکت می باشد و معلمان باید فراتر از کتاب درسی، اطلاعات داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی سوالات زیاد دانش آموزان باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The intended, implemented and acquired curriculum with an emphasis on the consequences of them in the experimental science course of the fourth grade of elementary school

نویسنده [English]

  • somayeh falah tafti
Teacher of the primary level of education in one district of Yazd and assistant professor of Farhangian University of Yazd
چکیده [English]

This research is titled Curriculum Planned, Implemented and Acquired with an emphasis on the results of them in the course of experimental sciences of the fourth grade of elementary school with the aim that the lesson planning process includes three The stage of design and production is implementation and evaluation. Research method: Qualitative, descriptive, which is library and The interviews are of 11 teachers and 20 students. The results of this research: Curriculum and teaching of experimental sciences. Iran does not have the necessary compatibility with modern science and technology. Efforts have been made in Iran to publish these books be reviewed and updated. The goals compiled in the textbook of experimental sciences are more realistic and objective So that the teachers have been able to use the methods of teaching and communicating with the students, especially in In-service training classes have learned to realize these goals. Also, according to the teachers, the goal of The science lessons of the fourth grade are only basic knowledge and the discussion of application has been neglected in it, which can be doneIt is one of the weaknesses of the education system. The educational method was also questioned, which showed that There are suitable methods for teaching experimental sciences, trial and error method, group discussion and participation method and teachers should have information beyond the textbook so that they can answer the many questions of students to be.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Intended Curriculum
  • Implemented Curriculum
  • Acquired Curriculum
  • Section elementary
دوره 2، شماره 5 - شماره پیاپی 5
با موافقت مدیریت و اعضای محترم هیات تحریریه، بخشی از شماره های این دوره به مقالات برگزیده همایش ملی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان یزد اختصاص داده شده است.
آذر 1401
صفحه 51-71
  • تاریخ دریافت: 25 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1402