رویکرد چرخه یادگیری در آموزش علوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

علوم تجربی یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدرسه است. کسب مهارت‌های فناورانه، تفکر انتقادی و حل مسئله برای موفقیت در مدرسه و بعد از آن، از طریق آموزش علوم در مدارس میسر می‌شود. با توجه به اهمیت آموزش علوم در مدارس، روش‌ها و راهبردهای تدریس متعددی برای ارائه‌‌ی مؤثر محتوا ایجاد شده است. مشخص شده است که روش‌های مبتنی بر نظریه‌های ساخت‌گرایانه کارامدتر هستند. اگرچه رویکردهای آموزشی ساخت‌گرایانه‌ی متعددی وجود دارد، اما چرخه‌ی یادگیری یکی از رویکردهای غالب است. در این مقاله نسخه‌های مختلف چرخه‌های یادگیری با تاکید بر مدل E7 به همراه مثال بررسی شده و مزایا و معایب استفاده از مدل چرخه‌ی یادگیری بیان می‌شود. علوم تجربی یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدرسه است. کسب مهارت‌های فناورانه، تفکر انتقادی و حل مسئله برای موفقیت در مدرسه و بعد از آن، از طریق آموزش علوم در مدارس میسر می‌شود. با توجه به اهمیت آموزش علوم در مدارس، روش‌ها و راهبردهای تدریس متعددی برای ارائه‌‌ی مؤثر محتوا ایجاد شده است. مشخص شده است که روش‌های مبتنی بر نظریه‌های ساخت‌گرایانه کارامدتر هستند. اگرچه رویکردهای آموزشی ساخت‌گرایانه‌ی متعددی وجود دارد، اما چرخه‌ی یادگیری یکی از رویکردهای غالب است. در این مقاله نسخه‌های مختلف چرخه‌های یادگیری با تاکید بر مدل E7 به همراه مثال بررسی شده و مزایا و معایب استفاده از مدل چرخه‌ی یادگیری بیان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Learning cycle approach in science education

نویسنده [English]

  • Majid Afshari
Department of Physics Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Science is one of the most important subjects in school. Through science education, gaining technological, critical thinking and problem solving skills for success in school and after that is possible. Due to the importance of science education in schools, several teaching methods and strategies have been developed. It has been found that constructivist based methods are more efficient than others. Although there are various constructivist teaching approaches, the learning cycle has been found to be one of the predominant constructivist teaching approaches. In this article, different versions of learning cycles are reviewed with an emphasis on the 7E model along with examples, and the advantages and disadvantages of using the learning cycle model are stated.
Science is one of the most important subjects in school. Through science education, gaining technological, critical thinking and problem solving skills for success in school and after that is possible. Due to the importance of science education in schools, several teaching methods and strategies have been developed. It has been found that constructivist based methods are more efficient than others. Although there are various constructivist teaching approaches, the learning cycle has been found to be one of the predominant constructivist teaching approaches. In this article, different versions of learning cycles are reviewed with an emphasis on the 7E model along with examples, and the advantages and disadvantages of using the learning cycle model are stated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science education
  • Science
  • Learning cycle
  • constructivism
  • 7E model