تربیت معلم و دلایل ایجاد رشته آموزش علوم تجربی (بایدها و ضرورت ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

2 دبیر، منطقه 6، آموزش و پروش ، تهران ، ایران

چکیده

هدف این مقاله که به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شده است، بررسی و تبیین ضرورت ایجاد رشته آموزش علوم تجربی و تربیت معلمان شایسته و با صلاحیت حرفه ای در این رشته است. همچنین بایدهای لازم برای تداوم تربیت و اثربخشی معلمان علوم تجربی در مدرسه بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی می باشد. برای این منظور در برنامه درسی رشته اموزش علوم تجربی بر سه محوردانستنی ها، مهارت های معلمی و نگرش های ارزشی و اخلاقی تمرکز شده است.یافته های علمی و پژوهشی نشان می دهد معلمانی که در زمینه علم، فرآیندهای یاددهی و یادگیری ، سواد علمی و تکنولوژی توانایی های لازم را کسب نموده اند در ایجاد موقعیت های یادگیری، فعالیت های یادگیری از خلاقیت های مناسبی برخوردارند و یافته های کلاس درس را به صورت پیامد محور با واقعیت های بیرونی ارتباط داده و از طریق فعال بودن دانش آموزان مهارت های مشاهده، حل مساله و ... را تاکید می نمایند.رویکرد کلی حاکم بر برنامه درسی رشته آموزش علوم تجربی در حوزه های چهارگانه یادگیری و تربیت (زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک و شیمی) فطرت گرایی توحیدی است. که این رویکرد آموزش علوم را به سمت مهارت های حل مسئله، تفکر، نقد و تحلیل در خصوص عالم هستی و چگونگی ارتباط با خلقت و خلق و نحوه کاربرد علم هدایت می کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Teacher training and the reasons for creating the field of experimental science education

نویسندگان [English]

  • parviz ansarirad 1
  • fariba bashiri 2
1 Teacher training and the reasons for creating the field of experimental science education
2 Teacher, District 6, Education and Education, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this article, which is done descriptively and analytically, is to investigate and explain the necessity of creating a field of teaching experimental sciences and training competent and professionally qualified teachers in this field. The necessary requirements for the continuation of training and effectiveness of science teachers in schools are based on the Fundamental Transformation Document and the national curriculum. For this purpose, in the curriculum of the field of science education, three axes of knowledge, teaching skills, and values and moral attitudes are focused on. The findings show that teachers who have acquired the necessary abilities in the field of science, teaching and learning processes, scientific and technology literacy have appropriate creativity in establishing learning situations and activities, and can communicate the classroom findings with external realities in a result-oriented manner and emphasize observation, problem solving skills, etc. through the students' activeness. The general approach governing the curriculum of science education in the four areas of learning and education (Biology, Geology, Physics and Chemistry) is monotheistic naturalism. This approach of science education leads to mastering of problem solving, thinking, criticism and analysis skills regarding the universe and the way it is related to creation and creature and how to use science.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science Education
  • Teacher Education
  • Student Teachers
  • necessities
  • curriculum