تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم مقطع ابتدایی براساس رویکرد سند تحول بنیادین با استفاده از روش پردازش اطلاعاتی آنتروپی‌ شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ، تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه ازاد یزد

2 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران

چکیده

در چند دهه اخیر، شاید هیچ یک از موضوعات درسی در سطح جهان به اندازه درس علوم دچار تغییر و تحول نشده باشد ولی این تغییر تنها از جنبه محتوایی، آموزش علوم را در بر نمی گیرد. ویژگی عصر کنونی ایجاب می‌کند تا برنامه های آموزش علوم با به کارگیری روش های فعال و پژوهش محوری سازماندهی شوند تا توانایی شناختی و شخصیتی دانش آموزان را رشد داده و فراگیران با برخورداری از مزایای علوم و فناوری، توانایی های لازم را برای رویارویی با تحولات جدید کسب کنند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی براساس ساحت شش گانه سند تحول بنیادین انجام یافته است. روش پژوهش این تحقیق‌ توصیفی‌ و از نوع تحلیل‌ محتوا و واحد تحلیل‌ جمله‌،تصاویر و مضمون می‌ باشد. برای جمع اوری اطلاعات از ابزار ابزار اطلاعات سیاهه‌ تحلیل‌ محتوا با روایی‌ تأیید شده توسط‌ متخصصان سند تحول بنیادین استفاده شده است برای پردازش اطلاعات از روش آنتروپی‌ شانون به‌ عنوان عملگری قوی و معتبر در مبحث‌ تحلیل‌ محتوا ،استفاده شده است‌.نتایج‌ حاصل‌ از پژوهش‌ نشان داد ساحت‌ اقتصادی و حرفه‌ ای بیشترین‌ توجه‌ و ساحت‌ زیباشناختی‌ و هنری کمترین‌ توجه‌ را به‌ خود اختصاص داده است‌.نتایج‌ به‌ دست‌ آمده حاکی‌ از آن است‌ که‌ پراکندگی‌ ساحت‌ های شش‌ گانه‌ در این‌ کتاب به‌ صورت متوازن صورت نگرفته‌ است‌.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the content of the book of experimental sciences of the fourth grade of elementary school based on the approach of the document of fundamental transformation using Shannon's entropy information processing method

نویسندگان [English]

  • mozhgan hakimiyan 1
  • mahnaz khan farashe 1
  • mansour dehghan manshadi 2
1 Educational technology university azadMaster's student, educational technology, Yazd Azad University
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the last few decades, perhaps none of the subjects in the world have changed as much as the science course, but this change does not include science education only from the content aspect. The characteristics of the current era require science education programs to be organized by using active and research-oriented methods to develop students' cognitive and personality abilities, and by enjoying the benefits of science and technology, learners have the necessary abilities to face new developments. to earn This research was conducted with the aim of analyzing the content of the book of experimental sciences based on the six areas of the fundamental change document. The research method of this research is descriptive and of the content analysis type and the unit of sentence, images and theme analysis. In order to collect information, the content analysis tool with the validity confirmed by the experts of the fundamental change document has been used to process the information, Shannon's entropy method has been used as a strong and reliable operation in the topic of content analysis. The results of the research show The economic and professional field has received the most attention and the aesthetic and artistic field has received the least attention. The obtained results indicate that the distribution of the six fields in this book is not balanced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • experimental sciences
  • primary level
  • fundamental change document
  • Shannon entropy