‌بررسی تحلیلی ضریب تعامل و میزان پویایی متغیرهای متن، تصاویر و پرسش‌ها در کتاب علوم سال سوم مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران

3 گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران

4 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

تغییر رویکرد دانش محور به مهارت محور و روش‌های فعال و تعاملی به جای روش‌های سنتی از راهبردهای اصلی آموزش و پرورش است. تدوین کتاب‌های درسی هم بر همین اساس دچار تحول شده است .هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی است . جامعه مورد مطالعه در پژوهش ، کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی می‌باشد که همه فصول این کتاب به عنوان نمونه آماری مورد تحلیل قرار گرفته است . واحد‌های‌ تجزیه و تحلیل، شامل متن ، پرسش ها و تصاویر کتاب است و بر اساس متغیرها و پارامترهای فعال و غیر فعال، با فرمول ویلیام رومی، تحلیل و ضریب تعامل آنها مشخص شده است. با توجه به یافته‌های تحقیق، ضریب تعامل 0.62 برای متن ، ضریب تعامل 0.85 برای تصاویر و ضریب تعامل1.5 برای پرسش ها به دست آمده است. بنا بر این متن کتاب ، طراحی تصاویر و‌ پرسش‌های کتاب به صورت فعال تدوین و طراحی شده‌اند و در فرایند یاد‌دهی و یادگیری، فراگیران را فعالانه درگیر می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interaction Coefficient and Dynamics of Text, Images and Questions in The Third-year Elementary School Science Textbook

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Vatanpour 1
  • hasan bagheri yazdi 2
  • abdolhakim pangh 3
  • samira parsaiyan 4
1 Department of Sciences Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran
2 Department of Biology Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran
3 Department of Chemistry Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran
4 Educational Sciences Expert, Faculty of Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

Changing the knowledge-based approach to skill-based and active and interactive methods instead of traditional methods is one of the main strategies of education. Textbook editing has changed accordingly. The purpose of this study is to analyze the content of the third-grade elementary science textbook based on the method of William Rumi. The study population in the research is the third-grade elementary science book that all chapters of this book have been analyzed as a statistical sample. The unit of analysis includes the text, questions and images of the book, which are based on active and inactive categories with the formula of William Rumi; Their analysis and coefficient of involvement have been determined. According to the research findings, the calculation of the engagement coefficient of 0.62 for the text, the engagement coefficient of 0.85 for the images and the engagement coefficient of 1.5 for the questions, shows that the text of the book, the design of the images and the questions of the book are active and actively engage learners in the teaching and learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • engagement coefficient
  • William Rumi
  • Science Book
  • Elementary III