تحلیل محتوای بخش زمین شناسی کتاب های علوم تجربی متوسطه اول بر اساس روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای بخش زمین شناسی کتاب های علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم چاپ 1401 از دیدگاه فعال یا غیر فعال بودن با استفاده از روش تحلیل محتوای ویلیام رومی انجام شد. این تحقیق کاربردی با روش توصیفی و به شکل عینی و کمی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای متن، تصاویر و سوالات بخش زمین شناسی کتاب های علوم تجربی متوسطه اول است. همچنین برای رسیدن به نتایج دقیق و قابل اعتماد در این تحقیق، از نمونه گیری استفاده نگردید و کل محتوای کتاب بررسی شد. نتایج نشان داد که ضریب درگیری با متن در مجموع هشت فصل زمین شناسی کتب علوم تجربی متوسطه اول 0.2837، ضریب درگیری با تصاویر 0.4031 و ضریب درگیری با سوالات 4.3 است؛ که نشان دهنده غیر فعال بودن محتوا متنی کتاب درسی است و همچنین بیانگر فعال بودن محتوای هر دو بخش تصاویر و سوالات می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the geology section of middle school science textbooks based on William Rumi's method

نویسندگان [English]

  • Amir hossein Jafari shoar 1
  • reza dalvand 1
  • Mohmad Hasan Bazobandi 2
1 Student of Experimental Science Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Science Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of analyzing the content of the geology section of middle school science textbooks of the seventh, eighth and ninth grades of 1401 edition from the perspective of being active or inactive using William Rumi's content analysis method. This applied research was done with a descriptive method and in an objective and quantitative way. The statistical population of this research is all the content of the geology section of the middle school science textbooks, which included text, pictures and questions. Also, in order to achieve accurate and reliable results, sampling was not used in this research and the entire content of the book was examined. The results showed that the engagement coefficient with the text in the total of eight chapters of geology of middle school science textbooks is 0.2837, the engagement coefficient with images is 0.4031, and the engagement coefficient with questions is 4.3; which indicates that the textual content of the textbook is inactive and also indicates that the content of both the pictures and questions is active.

کلیدواژه‌ها [English]

  • analyzing the content
  • William Rumi
  • active
  • inactive
  • engagement coefficient