بررسی تطبیقی درس علوم تجربی در ایران و کشور های منتخب( انگلستان و ژاپن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد

چکیده

پدیده ی انفجار اطلاعات، تحول سریع در تکنولوژی، حرف و مشاغل، جوامع را با دنیایی متغیر و ناپایدار مواجه ســاخته؛ دنیایی که ضــرورت هم نوایی و هماهنگ شـدن با آن دغدغه فکری و نگرانی انسـان امروزی اسـت . علوم تجربی راهی را در برابر ما می گشایند؛ که ضمن درک این تغییرات از مواهب آنها برخوردار و با تهدیدهای آنها مقابله نمائیم. این پژوهش با عنوان بررسی تطبیقی درس علوم تجربی در ایران و کشور های منتخب( انگلستان و ژاپن) انجام شد. روش پژوهش به صورت توصیفی،تحلیلی است و بصورت کتابخانه ای انجام شد. نتیجه این که: هر کدام از کشـورها در آموزش علوم، اهداف مشـخصی را دنبال می نمایند. لیکن نوع پرداختن به هدف ها متفاوت است. در کشورهای مورد مطالعه اهداف انتخابی در زمینه های چهارگانه ی علوم و در سه حیطه ی دانش، مهارتی و نگرشـی تدوین یافته اند. از لحاظ اهداف دانشـی ، فرق زیادی بین ایران و کشـورهای مورد مطالعه دیده نمی شـود. اما در زمینه ی میزان و نوع پرداختن به اهداف مهارتی و نگرشــی تفاوت قابل ملاحظه ای بین ایران و دیگر کشـورها وجود دارد. در مدارس ایران بـه علـت عـدم پرداختن بـه فعـالیت های عملی، آزمایش و نیز آموزش رویکردهای فرآیندی، دانش آموزان در بخش اهداف مهارتی و نگرشـی دارای ضــعف می باشــند و کســب امتیاز ضــعیف در آزمون های تیمز،گویای این امر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative study of experimental science course in Iran and selected countries (England and Japan)

نویسندگان [English]

  • Majid Mirzakhani
  • mahdiyeh fazeli
Master's student, Islamic Azad University, Yazd branch
چکیده [English]

The phenomenon of information explosion, rapid transformation in technology, professions and jobs have made societies face a changing and unstable world; A world where the need to be in harmony with it is the intellectual concern and worry of today's man. In the path of this adaptation, experimental sciences can play an effective role: experimental sciences open a way for us; While understanding these changes, we have their benefits and face their threats. The title of this research is comparative study of experimental science course in Iran and selected countries (England and Japan). The research method is descriptive, analytical and qualitative, and it is a library. The result of this research is as follows: each country pursues specific goals in science education. But the type of addressing the goals is different. In the studied countries, selection goals have been compiled in the four fields of science and in the three areas of knowledge, skill and attitude. In terms of academic goals, there is not much difference between Iran and the studied countries. However, there is a significant difference between our country and other countries in terms of the amount and type of addressing skill and attitude goals. In Iranian schools, due to not dealing with practical activities, testing and teaching process approaches, students are weak in terms of skill and attitude goals, and the poor score in TEAMS tests is indicative of this thing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative study
  • elementary science
  • teaching method
  • evaluation
  • curriculum
  • learning