سخن سردبیر نشریه در نسخه شماره یک فصل نامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش علوم تجربی

سخن سردبیر

ای نام تو بهترین سرآغاز

بی نام تو نامه کی کنم باز

خداوند را شاکریم که به ما توفیق عنایت فرمود تا بتوانیم پس از بنیان‌گذاری رشتۀ آموزش علوم تجربی در دانشگاه فرهنگیان که با همت متخصصان و مسئولان دل‌سوز دانشگاه پس از سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی به انجام رسید، اینک گام دیگری در راستای اعتلاء و دست‌یابی به اهداف بزرگ دانشگاه ماموریت‌گرای فرهنگیان برداریم. رشته آموزش علوم تجربی به‌دنبال احساس نیاز مبرم به وجود معلمان متخصص در این رشته و برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه فرهنگیان، تأسیس و در سال 1399 از طریق آزمون سراسری در مقطع کارشناسی، اقدام به جذب دانشجو معلم نمود. تأسیس این رشتۀ بسیار مهم و ضروری برای وزارت آموزش و پرورش، نیاز به تولید محتوای آموزشی منطبق با شرایط روز کشور و جهان در موضوع آموزش علوم تجربی داشت که دانشگاه فرهنگیان با بهره‌مندی از اساتید و متخصصان علوم تجربی، اقدام به نگارش کتب منبع و سرفصل‌های مورد نیاز نموده و از آنجا که یکی از مهم‌ترین منابع مورد استفاده دانشجویان در تمامی دانشگاه‌ها، یافته‌های نو و جدید دانش‌پژوهان، متخصصان، علاقه‌مندان و صاحب‌نظران هر رشتۀ تحصیلی، مجلات تخصصی و نشریات علمی معتبر و شناخته شده در آن موضوع است و علاقه‌مندان می‌توانند به‌آسانی و با اطمینان از این منابع استفاده نمایند. گروه آموزشی علوم پایه و علوم تجربی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی، برای نخستین بار در کشور اقدام به دریافت مجوز و راه‌اندازی این نشریۀ تخصصی کرده است. با توجه به گستردگی دامنه و حوزۀ عملکرد علوم تجربی، محورهای مقالات دریافتی نیز بسیار متنوع خواهد بود که این محورها در بخش مربوط به خود آمده است.  همۀ علاقه‌مندان به علوم تجربی، به ویژه اساتید ، دانشجومعلمان و معلمان محترم می‌توانند یافته‌های پژوهشی خود را برای نشریه ارسال فرمایند. این نشریه در حال حاضر، علمی- تخصصی بوده به‌صورت فصل‌نامه منتشر می‌گردد. بر اساس تصمیم هیأت محترم تحریریه، نخستین شمارۀ نشریه، به سومین همایش ملی دانش موضوعی- تربیتی آموزش فیزیک که در خردادماه 1399 در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار گردید، اختصاص یافته است و تعداد 8 مقاله برتر همایش با تأیید کمیتۀ علمی همایش و هیات داوران، انتخاب و به چاپ رسیده است. علاوه بر نشر الکترونیکی، تعدادی نسخۀ کاغذی نیز به چاپ رسیده و دردسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. امیدواریم نخستین گام‌های ما با حمایت همۀ عزیزان صاحب‌نظر در آموزش علوم تجربی، گشایش‌گر مسیر دست‌یابی به اهداف تعلیم و تربیت، منطبق بر سند تحول بنیادین و برنامۀ درسی ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. قطعاً نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما راه‌گشای ما خواهند بود.

حمید رضا وطن پور

پاییز 1400