تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفه‏ های محیط زیست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار مقطع ابتدایی، اداره آموزش و پرورش کرمانشاه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه‏‌های محیط زیست در کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی انجام شده است. روش این پژوهش تحلیل محتوای کمی توصیفی است و به لحاظ هدف جزء پژوهش‌‏های کاربردی می‎‏باشد. جامعه آماری پژوهش، کتب درسی علوم تجربی دوره‏ دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی ۹۹_۱۳۹۸ است و تمام محتوای جامعه آماری به دلیل حجم پایین، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌‏اند و نمونه برابر جامعه بوده است. ابزار گردآوری داده‌‏ها در این پژوهش چک لیست یا سیاهه تحلیل محتوا می‏باشد که روایی آن توسط متخصصان مربوطه تأیید شده است. در این پژوهش کتب درسی در چهار بعد متون، تصاویر، فعالیت‏‌ها و اهداف بررسی شده‏‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که در کتب علوم تجربی پایه چهارم، پنجم و ششم در مجموع ۴۷ هدف از کل اهداف یادگیری به موضوع محیط زیست اختصاص داده شده است و از کل محتوای مربوط به محیط زیست، با احتساب اهداف یادگیری، ۴۸/۶۲% در قالب متن، ۳۳/۰۲% در قالب تصاویر و ۱۲/۹۵% در قالب فعالیت‏‌ها ارائه شده است. در مجموع در کتب علوم سه پایه، مؤلفه منابع طبیعی با ۵۴/۲۴% بیشتر از سایر مؤلفه‌‏ها مورد توجه قرار گرفته و پس از آن نیز به سایر مؤلفه‌‏ها بدین شرح توجه شده است: رابطه انسان و محیط زیست ۱۹/۳۸%، اکوسیستم ۹/۹۷%، مخاطرات طبیعی ۵/۱۶%، منابع انرژی در محیط زیست ۴/۹۳%، مدیریت محیط زیست ۴/۸۱% و پس از آن کمترین توجه به مؤلفه آلودگی‌‏های محیط زیست با ۱/۴۹% معطوف است. در میان کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی، پایه چهارم بیشترین و پایه پنجم کمترین توجه را به مؤلفه‏‌های محیط زیست داشته‌اند. این یافته‌‏ها نشان از این دارد که در کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی کمبودهایی در میزان توجه به محیط زیست وجود دارد که باید جبران شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Experimental Science Textbooks of the Second Period of Elementary Education in Terms of the Amount of Attention to Environmental Components

نویسنده [English]

  • Mahtab Mohamadi
Primary school teacher, Kermanshah Department of Education, Iran.
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of investigating the amount of attention to the environmental components in the experimental science textbooks of the second period of elementary education. The method of this research is descriptive quantitative content analysis. The statistical population of the research is the experimental science textbooks of the second period of elementary education (4th, 5th and 6th grades), and all the contents of the statistical population have been examined. In this research, textbooks have been examined in four dimensions: texts, images, activities and goals. The results of this research show that in the experimental science textbooks of all three grades, a total of 47 goals out of the total learning goals are assigned to the topic of the environment, and from the total content related to the environment, including the learning goals, 48.62% is presented in the form of text, 33.02% in the form of images and 12.95% in the form of activities. In total, in the experimental science textbooks of the three grades, the component of natural resources is considered more than other components with 54.24%, and after that other components are considered as follows: the relationship between human and the environment 19.38%, ecosystem 9.97%, natural hazards 5.16%, energy resources in the environment 4.93%, environmental management 4.81%, and environmental pollution 1.49%. Among the experimental science textbooks of the second period of elementary education, the fourth grade has the most and the fifth grade has the least attention to environmental components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Environment
  • Experimental Science
  • Textbooks
  • The second period of elementary education